Mun kotiin murtaudutaan joka yö, 
mä oon varma et ne on yläkerran jätkät 
kuivamuonatkin ne kaapista syö 
ja tuhkakuppiin jättää Boston-sätkät 
Olen kyllästynyt pelkäämään, 
siks nukun pistooli mun tyynyn alla 
sitä tottunut oon käyttämään, 
se mua palveli jo rintamalla 

Stalin valtas tänään Helsingin, siitä hoitajalle ilmoitin 
Ja maastoidun sänkyni alle, tietenkin 
Ne toi taas uuden pillerin, sen patjan väliin piilotin 
Tämä tauti vei järjen, vaikka vastaan taistelin 

Kuule mun toive, mä haluan pois 
Eikö aikani täynnä jo ois? 
Olen jo nähnyt tämän elämän, kaiken sain ja vielä enemmän 
Kuule mun toive, mä haluan pois 
Eikö aikani täynnä jo ois? 
Tahtoisin lähteä kuin sotilas, terveisin tuntematon potilas 

Viime kerralla kun vaarin näin, 
ei se enää mua tuntenut 
kunto romahtanut alaspäin 
Raatteentielle takas kadonnut 

Sain eilen soiton hoitokodista, 
vaari pois on päässyt sodista 
Vaikka itken, mä uskon, 
että vielä me tavataan 
Kun sinun arkkua me kannetaan, 
poikki kävelemme kirkkomaan 
Nyt ymmärrän pyynnön, 
joka sai minut suuttumaan 

Kuule mun toive, mä haluan pois 
Eikö aikani täynnä jo ois? 
Olen jo nähnyt tämän elämän, kaiken sain ja vielä enemmän 
Kuule mun toive, mä haluan pois 
Eikö aikani täynnä jo ois? 
Tahtoisin lähteä kuin sotilas, 
terveisin tuntematon potilas.


(Arttu Wiskari - Tuntematon potilas)

 

Ukin uurna laskettiin tänään ja tätä kappaletta en pysty kuivin silmin kuuntelemaan.